Terug naar lijst

Marius Alexander Bauer
Den Haag 1867 – 1932 Amsterdam

 
  • Akëdysséril
    ets (2 stuks) [28 x 24] no. 1 en 141 gedateerd 1894 gesigneerd r.o
klik voor vergroting
  • Bedouinenvrouwen
    ets [10 x 17] no. 43 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting
  • Een turkse begrafenis
    ets [10 x 15] no. 96 gesigneerd: r.o.
klik voor vergroting
  • Het toverwoud
    ets [21 x 17] no. 81 gedateerd 1897 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting
  • Koepels in Stamboul
    ets [10 x 15] no. 57 gedateerd: 1889 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting
  • Marktdag in Stamboul
    ets [21 x 16] no. 88 gedateerd 1889 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting
  • Schatkelder
    ets [] no. 3 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting
  • Vrouwen in de tent
    ets [11,5 x 13] no. 33 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting
  • Oosterse tempel
    ets [28,5 x 24,5] no. 47 gesigneerd r.o.
klik voor vergroting

Marius Bauer was van beroep fotograaf, aquarellist, tekenaar en illustrator, maar vooral graficus en schilder. Hij werkte vooral in aquarel, zwart krijt en olieverf, ook de techniek van het etsen en de lithografie beoefende hij met grote voorliefde. Hij genoot zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij heeft les gehad van o.m. S. van Witsen en Ph. Zilcken (etsen). Lid was hij van Pulchri Studio Den Haag, de Nederlandse Etsclub en Maatschappij Arti et Amicitiae Amsterdam. Onderwerpen die telkens weer terugkeren in zijn werk zijn Arabieren, Bedouïnenruiters, kamelen, moskeeën, olifanten, Oosterse thema's, stadsgezichten, stillevens, woestijnlandschappen en het mondaine leven.
Zijn stijl van werken is impressionistisch. Hij maakte veel studiereizen o.a. naar Constantinopel, Indonesië Egypte, Palestina, Rusland, Spanje, Turkije en Voor-Indië.
Musea: o.a. Haags Gemeentemuseum en Rijksmuseum in Amsterdam.

Marius Bauer kwam uit een kunstlievend milieu en bezocht van 1879 tot 1885 de Haagse Academie samen met Breitner, De Zwart en Willem van Konijnenburg. Aanvankelijk genoot hij vooral bekendheid als etser, maar na de eeuwwisseling ontwikkelde Bauer zich meer en meer tot aquarellist en schilder. Eerst waren dat stillevens en taferelen uit het mondaine leven, kleurig en schetsmatig neergezet onder invloed van de Haagse School en Franse impressionisten als Degas. In 1888 maakte hij een reis naar Konstantinopel. Vanaf die tijd was de exotische sfeer van het nabije Oosten voor hem een bron van inspiratie.