Terug naar lijst

Fon Klement
Amsterdam 1930 - 2000 Amsterdam

 
  • Tournesols
    boardsnede eigen druk 83/90 [beeldformaat 50 x 50] r.o. '92
klik voor vergroting

Als kunstenaar was Fon Klement autodidact. Na een korte periode waarin hij als figuratief schilder en houtsnijder aanzien verwierf, kwamen in 1960 de eerste meerkleuren grafiekbladen tot stand in de hem zo typerende techniek "de hoogdruk boardsnede". Herkenbare vormelementen maakten geleidelijk plaats voor meer abstracte motieven in een sober kleurengamma.

Een overzicht van dit werk was in 1980 te zien in het Museum Van Bommel - Van Dam in Venlo. Deze tentoonstelling was voor Fon Klement mede aanleiding om weer te gaan schilderen, en de eerste geheel abstracte schilderijen waren hier te zien.

In de tachtiger jaren doen vegetatieve elementen, waarvan vorm en kleur uitbundig zijn, hun intrede. In september 1990 wordt ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag nieuw werk tentoongesteld in het Singer museum te Laren. Tegelijkertijd verschijnt er een boek over zijn grafiek, schilderijen en tekeningen. Zijn oeuvre is behalve op exposities te zien op reizende grafiektentoonstellingen.

Sinds 1961 is hij lid van "Xylon", de internationale vereniging van houtsnijders, die regelmatig grafiek toont in heel Europa. De expositie "Prints today in the U.S.A", met een overzicht van grafiek van Nederlandse kunstenaars, onder wie Fon Klement, reist jarenlang door de Verenigde Staten. Tijdens de Grafiekbiennale "Grafiek nu" in Laren in het najaar van 1990, en later op de Internationale Grafiekbiennale in Maastricht, die tijdens de zomer van 1993 wordt gehouden, wordt aan Fon Klement de publieksprijs toegekend.

In 1992 verscheen een bundel met zeven gedichten van Marion Bloem naast zeven prenten van Fon Klement onder de titel "Zwart/wit in en achter kleuren". Dit album was een nieuw hoogtepunt in het grafisch oeuvre van Fon Klement, die tot een van de succesrijke kunstenaars van deze tijd dient te worden gerekend.